Manshatarvecka? Någon som vill vara med?

Just nu känns det som att jag har lite av en mashatarvecka. Ofrivilligt. Men ibland blir man bara inte klok på vissa män! Observera att jag INTE dömer ALLA män och att jag INTE tycker att alla män ingår i denna kategori, men vissa gör det tyvärr. Så är det bara.

I morse powerwalkade jag till nyhetsmorgon som hade plockat dit killarna från moderaterna som nu har startat "moderatmännen" - ett mansförbund. Detta för att de tycker att man inte tar tillräckligt med hänsyn till männen i dag. Speciellt inte i politiska sammanhang. Männens situation diskuteras inte tillräckligt.

Jag måste först och främst säga: självklart kan män få ha förbund som sysslar med jämställdhetsfrågor också. Det kan ju vara bra med perspektiv från både manligt och kvinnlig håll. Och som precis som kvinnoförbunden jobbar för lika rättigheter, skyldigheter, möjligheter.. för både kvinnor och män. OSV Det är ju även viktigt att lyfta fram att män ska ha lika rätt till sina barn som kvinnor har (nu pratar vi inte abort, utan i allmänhet om redan födda barn)... De ska ju även lyftas fram att vissa saker som män utsätts för i samhället är lika förkastligt som det som förtrycker kvinnor.

Men när man uttrycker sig som att MÄN inte får tillräckligt med plats, att man inte tar tillräckligt med hänsyn till män, då går jag i taket av helt okontrollerad ilska och känsla av orättvisa och tänker: VAFAN! Hur i helskotta kan man ens tänka tanken att man inte tar hänsyn till män? Allvarligt. Män har varit i fokus, män har varit rättesnöret, män har varit "herre på täppan", män har haft makten, MÄN HAR VARIT NORMEN typ ALLTID.. Ja, ALLTID. Kvinnor har det senaste (typ) halva århundradet fått ta lite plats. Har fått lite uppmärksamhet och vunnit lite mark. Men fortfarande så är vi SÅÅÅÅ långt ifrån jämställdhet att man blir mörkrädd när man tänker på det.

Och då tycker moderatmännen att männen inte får tillräckligt med uppmärksamhet. Man pratar inte om att unga killar idag faktiskt också skär sig och mår dåligt, man gör heller inte uppror mot omskärelse m.m. Deras debattartikel kan du läsa HÄR.

Personligen tycker jag att artikeln är lite som ett klagobrev på feminister för att de kämpat för kvinnan men struntat i mannen. Det känns som att det kommer bli en kamp om vilket kön som ska få flest rättigheter och möjligheter. Det känns tråkigt och absurt. Varför kan vi inte bara alla vara lika och tycka att vi alla är lika mycket värda? Dessa killar behöver gå lite kurs i normkritiskt tänkande tycker jag!

Och tillslut vill jag avsluta med: VAFAN!!

(och alltså, jag hatar inte män. Jag tycker de är rent av underbara oftast. Det är bara det att jag kan tycka att det känns jävligt surt att vara kvinna i en mansvärld ibland.)



// Jenny

Kommentarer
Postat av: Your Dream Closet ♡

haha jaså? Nej jag tycke r de är hemska ;) Men många verkar gilla dem !

2009-09-22 @ 14:03:10
URL: http://yourdreamcloset.blogg.se/
Postat av: Paparazzibecka

Trevlig blogg!

Vad tycker du om min? Jag har gjort ett inlägg om väntan tider. T.ex till frisören. Tycker du som jag eller har du helt andra åsikter? Läs och lämna en kommentar om inlägget. Dela gärna med dig av vad du tycker och tänker. KRAM ((:

2009-09-22 @ 14:07:54
URL: http://paparazzibecka.blogg.se/
Postat av: angie - au pair i london

men gud vad kul att du ska hit! :) hm, jag har ju bara varit här i en vecka.. men primark är ett måste. superbilliga kläder, skor och accessoarer. sen självklart topshop, zara och en titt på h&m! alltid kul att gå i h&m butiker utomlands, dom har så mycket fler saker än hemma konstigt nog.

2009-09-22 @ 15:18:12
URL: http://bbittersweet.blogg.se/
Postat av: Pang



Men det är ju som när de mätt upp tiden som killar och tjejer får talutrymme i klassrummet och självklart får killarna mer tid, sen testade man att fördela tiden rättvist vilket resulterade i att både killarna och tjejerna upplevde det som att tjejerna fått mest tid. Slutsatsen är att så fort man ruckar lite på männens utrymme så uppfattar de det som att dom inte får något utrymme alls. BU fucking HU idiotjävlar. Kan man vara en selektiv manshatare?

2009-09-26 @ 16:17:36
URL: http://piewpiew.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback